A través de la figura del violinista Peret Blanc de Beget, ens apropem la vida a les masies, plenes de persones i bestiar, i com l’arribada del músic era un dels moments cabdals de la festa per ballar i relacionar-se. L’exposició es pot veure a l’Arxiu Comarcal de la Garrotxa des d’avui divendres fins al 18 de gener. La mostra també serveix per veure com de mica en mica aquestes muntanyes amb tanta vida van anar deixant de tenir-ne, el món rural es va anar buidant i els seus habitants van anar baixant a les ciutats. L’exposició està organitzada per l’Arxiu Comarcal de la Garrotxa i produïda pels festivals Ésdansa i Càntut.
Pere Sala i Solé (1917-1993), en Peret de can Blanc de Beget ha estat un dels músics tradicionals més representatius. Provinent d’una nissaga de músics, de ben jove va aprendre del seu pare a tocar el violí i ben aviat ja va acompanyar-lo tocant en aplecs i festes properes. El seu ofici principal va ser el de traginer, però també feia de barber, pagès i sobretot de músic. A més del seu pare, al llarg de la seva trajectòria musical, va formar duets amb altres músics de la comarca com en Salvi d’Oix, l’Enric de la Badosa, en Fonso de Lliurona o en Pere Fosas.
Per donar el tret de sortida a la mostra, el cap del departament de musicologia de l’Escola Superior de Música de Catalunya, Joaquim Rabaseda, explicarà com eren els músics sense solfa, una figura que o bé s’ha menysvalorat o bé se n’ha reivindicat la puresa d’una societat rural ja desapareguda. Rabaseda parlarà en una xerrada aquest divendres a les 19 h a la sala d’actes de l’arxiu. A través del paper d’aquests músics la conferència també repassarà les transformacions socials de mitjans de segle XIX i principis del XX, a partir del ball i l’entreteniment.
En aquest acte d’obertura a l’exposició, el músic Joan Josep Mayans interpretarà dues cançons recollides a Beget: “Escriveta jolie” i “Bon amor adéu-siau”.