Del 30 de maig al 2 de juny Olot, Mieres, Porqueres, Banyoles, Girona, Lloret de Mar, Celrà, La Jonquera, Pontós i Figueres acullen la segona edició del festival de creació contemporània.
El festival presenta un total de 20 propostes artístiques entre la programació oficial del festival i la programació dels disseminats, que són propostes artístiques a comarques gironines que se sumen al programa del festival per proximitat de dates i afinitat en els continguts.
La programació del festival començarà el dijous 30 de maig a Olot a la Carbonera amb una conversa informal al voltant de les arts vives i amb Aspecte global d’una qüestió de la companyia Atresbandes al Teatre.
La segona edició de “Això al poble no li agradarà”, el festival d’arts vives de comarques gironines, creix en número de propostes i agents artístics.
Aquest matí s’ha presentat en roda de premsa al claustre de la Mercè
de Girona la segona edició d’Això al poble no li agradarà, el festival d’arts vives de
comarques gironines on enguany Olot hi torna a participar, en una agrupació de 17 agents artístics d’aquest territori.
El festival, que inclou peces de sala i carrer, s’ha construït en base a una governança
compartida, com a espai de reflexió, treball i intercanvi entre artistes, responsables de
programació i gestió cultural a través de llenguatges diversos.
S’ha dissenyat com un espai capaç de generar noves formes de relació entre els
espectadors i espectadores i aquelles pràctiques artístiques contemporànies que dialoguen
amb el context.
“Sorgeix d’un desig comú de programadores i artistes del territori: crear un context on
presentar treballs que dialoguin amb la contemporaneïtat i que s’emmarquin amb el que
anomenem arts vives”, afirma Elena Carmona, directora del Teatre Municipal de Girona.
De fet, afegeix Carmona, “aquest festival ens permet a les programadores arriscar una
mica més en continguts i també permet accedir a una sèrie de recursos a les companyies
del territori. La singularitat de la proposta és la governança compartida i híbrida entre el
sector públic i privat, com a organisme viu i obert que dialoga de manera diferent amb cada
nova edició del festival”.
En la organització hi ha participat l’Ajuntament d’Olot i Artistas Salchichas d’Olot juntament amb moltes altres entitats, entre les quals hi trobem Espai nyamnyam (Mieres), Lo Relacional (Ultramort), Ajuntament de Porqueres, Ajuntament de Banyoles, Ajuntament de Girona, Ajuntament de Lloret de Mar, Monte Isla (Sils), Cultural Rizoma (Celrà), Ajuntament de Celrà, Ajuntament de La Jonquera, Mutte Associació Cultural (Pontós) i Ajuntament de Figueres.
Íngrid Llopart, subdirectora general de Promoció Cultural i Biblioteques de la Generalitat
de Catalunya, explica que “hem seguit molt de prop la feina de les programadores
municipals, que fan molt bona feina, però és cert que faltava poder arribar a altres llocs
més relacionals, de continguts i d’interessos. Es vol que més enllà de la programació que
es presenta, aquest espai sigui un punt de trobada que visibilitzés les iniciatives i creativitat
de les comarques gironines”.
Creació contemporània a l’abast de tothom
Com que és un festival fora del marc convencional que vol ser punt de trobada entre públics i creació contemporània, es presenta una programació singular per qüestiona la realitat per així poder transformar-la.
Es defineix com a festival d’arts vives perquè planteja als espectadors i espectadores
endinsar-se en el descobriment de pràctiques artístiques que surten de les arts escèniques
tradicionals.
Un dels valors fonamentals d’Això al poble no li agradarà és que és un punt de trobada
de públics diversos també en la naturalesa dels treballs que es comparteixen. Tots els
gèneres i per totes les edats, assenyala Ariadna Rodríguez, artista de l’espai nyam-nyam i
part de la coordinació del festival.
Programació híbrida
Això al poble no li agradarà convida al públic a descobrir i deixar-se portar amb les
diverses propostes per tal que alhora que es viatja pel territori, el públic també coneix
noves pràctiques artístiques.
“Hem organitzat itineraris per eixos territorials, de tal manera que cada dia comencem en
un municipi i acabem en un altre, i sempre tenint en compte el factor de la proximitat”,
explica Laura Francès, tècnica de Cultura de l’Ajuntament de Celrà.
La programació del festival comença el dijous 30 de maig a la Carbonera del Teatre Principal d’Olot, on amb l’excusa de la presentació del Dossier d’Arts Vives situades i
transformadores, s’obrirà una conversa informal al voltant de les arts vives. A continuació, inaugura el festival la companyia Atresbandes que presenta al Teatre Principal d’Olot, la peça Aspecte global d’una qüestió, una radiografia contemporània carregada de teràpies, animals domèstics i problemes sentimentals.
Tot i això, qui vulgui anar fent boca pel Festival pot començar pels Disseminats el diumenge 12 de maig a Can Donzella, a Sils, amb Anem a ca l’artista, una activitat que convida les
persones participants a conèixer l’entorn de Monte Isla i a apropar-se a la intimitat dels
processos de creació en el seu context.
El següent dissabte, el dia 25 de maig, a Agullana, es podrà participar de Camarades, un recorregut pels exilis propiciats pel totalitarisme i alhora una performance col·lectiva i popular que ens porta del somni revolucionari al malson genocida d’enveges fraticides, deliris de grandesa i l’absurd.
Després de la inauguració a Olot, el divendres 31 de maig, a l’espai nyamnyam de Mieres, tindrà lloc la Jornada sobre pràctiques contextuals, on, mitjançant una metodologia adaptable, es vol explorar com els projectes de creació es desenvolupen en context.
A la tarda l’acció es trasllada a Porqueres amb el Tardeo al Bosc de Can Ginebreda, on
l’espectador podrà gaudir de l’espectacle Animal Vegetal, de David Climent (Los
Corderos) i Pia Nielsen (Miss Q) i la proposta itinerant Floresta performance, a càrrec de Luciana Cherigati.
Per acabar la jornada, a l’Auditori de l’Ateneu, Banyoles, a les 20 hores, es projecta ULTRAinocencia, l’òpera prima de Manuel Arija basada en l’obra teatral de loscorderos.sc. i protagonitzada per David Climent i Pablo Molinero.
Dissabte 1 de juny, a Girona, a l’aire lliure, tindrà lloc Vicini, una recerca travessada per
diferents pràctiques i eines d’improvisació amb una doble vessant, una escènica i una altra
pedagògica amb un grup de persones.
La següent parada és a Lloret de Mar a les 18 hores amb Altres Mapes, de Colectivo
Ameno i Diana Gadish, una performance itinerant que intenta crear altres relats que
qüestionen el món en què vivim.
Tancarem jornada a Celrà amb Pessigolles Dance, de Daniel Moreno, una proposta
experimental sonora i audiovisual que pren com a títol un programa homònim que s’emetia
per la ràdio local de Celrà.
El darrer dia, diumenge 2 de juny, a les 11h a la Jonquera es podrà veure Li/ea/ving
project, de Cia. Sargantana, un projecte multidisciplinari, multilingüe i intercultural que ens
parla de l’èxode, de deixar la llar, de fugir i de sobreviure.
Tot seguit, es proposa un dinar i programa doble al Convent de Pontos, a càrrec de Mutte
Cultural. Es podrà veure A pols, de Clariana, i Foradada, d’Àfrica Llorens.
A les 19 hores a Figueres es tanca el festival amb El candidato (o candidata), de Marc
Villanueva Mir i Gerard Valverde Ros, un espectacle que es planteja com una
experiència en què l’espectador pren un rol actiu.
Disseminats, ampliació de programa
A banda de les propostes artístiques prèvies al festival, com a Disseminats també s’ha
dissenyat un itinerari de d’espectacles que continuaran un cop passi el festival.
Així, qui vulgui ampliar l’experiència, el dia 8 de juny té una cita a l’escullera de la platja de
Sant Martí d’Empúries a les 12 hores, amb Sota la Sorra, de Denys Blacker, una
performance itinerant que evoca els records de l’artista, comentant temes com la llibertat
d’expressió, la fiabilitat de la memòria, els efectes del turisme en el paisatge, l’ecologia, el
consumisme i la industrialització.
També destaca Danses furioses, de Bruno Ramri i Lo relacional, que tindrà
lloc el divendres 14 de juny a La Posidònia, Centre Cívic d’Ultramort, una pràctica
artística i pedagògica basada en una pedagogia decolonial, un contingut i una didàctica
autoetnogràfica pel cos.
Les activitats s’estendran fins al proper 16 de juny, amb una doble sessió organitzada per
Cultural Rizoma al Teatre Ateneu de Celrà: una proposta sobre el silenci que deixen els
aparells digitals.