Concavitat

Rosa Serra Puigvert DATA D’INAUGURACIÓ1982 TEMAPersones MATERIAL Pedra MIDES80 x 145 x 76 cm FORMA D’INGRÉS Donació FONT D’INGRÉS Rosa Serra Puigvert UBICACIÓ Jardí escales Sant Pere Màrtir, Sant Pere Màrtir L’escultura representa una figura femenina ajaguda, concebuda dins l’estilització característica de les obres de Rosa Serra. És tracta d’una figura femenina de línies arrodonides, molt simple i sintètica. Podríem dir que està treballada a grans volums, en els quals els detalls anatòmics sovint queden reduïts a un traç o a una simple ondulació. Les proporcions es desequilibren i tendeixen a posar en relleu la feminitat i sensualitat de la figura, que resta però sospesa en un moment estàtic, irreal i enigmàtic.   L’escultura que ens ocupa, cedida a Olot per l’autora, es va  inaugurar el 1982 al jardí situat al peu de l’escalinata del barri de Sant Pere Màrtir, a l’extrem de l’avinguda del Doctor Joaquim Danés. Aquesta peça, juntament amb l’obra Gran tors que es va col·locar a Girona sota el pas elevat del tren (carrers Figueres i Artillers), havien estat exhibides, la primavera anterior, a la via pública olotina, concretament a la plaça del Rector Ferrer coincidint amb l’exposició de Rosa Serra a la galeria d’art Sant […]

Llegir més
Escultura en planxa 3

Leonci Quera Tisner DATA D’INAUGURACIÓ 1982 TEMA Formes MATERIAL Ferro MIDES 240 x 72,5 x 175 cm FORMA D’INGRÉS Adquisició FONT D’INGRÉS Ajuntament d’Olot UBICACIÓ Av. de Múrcia, Eixampla Malagrida Composició feta amb planxa de ferro a base de plans o formes geomètriques soldats entre si i orientats en diverses direccions. L’efecte d’acotar l’espai, d’encerclar-lo o d’encaminar-lo és present en obres com aquesta realitzades per Leonci Quera a partir dels anys seixanta. Es tracta d’obres realitzades en planxa de ferro, dins el concepte d’organització del buit i amb la presa de consciència de l’espai com a subjecte. Amb la utilització de la planxa metàl·lica, el concepte escultòric s’inverteix; l’element matèric perd consistència, perd gruix i esdevé el marc que delimita i insinua l’autèntic volum que és l’espai. En l’escultura de Quera –diu el crític Àngel Crespo en referència a les obres en planxa- hi ha fins i tot una riquesa lírica que ens parla d’una raó emocionada més que d’una emoció racionalitzada. Les planxes de ferro que les componen reflecteixen en les arestes, abans que l’abstracció, les pulsacions del seu realitzador. Davant de les darreres obres de Quera no es pot pensar en un racionalisme que es té a si […]

Llegir més
Escultura en planxa 2

Leonci Quera Tisner DATA D’INAUGURACIÓ 1982 TEMA Formes MATERIAL Ferro MIDES 245 x 158 x 54,5 cm FORMA D’INGRÉS Adquisició FONT D’INGRÉS Ajuntament d’Olot UBICACIÓ Rotonda mas el Cassés, Pla de Dalt Composició feta amb planxa de ferro a base de plans o formes geomètriques soldats entre si i orientats en diverses direccions. L’efecte d’acotar l’espai, d’encerclar-lo o d’encaminar-lo és present en obres com aquesta realitzades per Leonci Quera a partir dels anys seixanta. Es tracta d’obres realitzades en planxa de ferro, dins el concepte d’organització del buit i amb la presa de consciència de l’espai com a subjecte. Amb la utilització de la planxa metàl·lica, el concepte escultòric s’inverteix; l’element matèric perd consistència, perd gruix i esdevé el marc que delimita i insinua l’autèntic volum que és l’espai. En l’escultura de Quera –diu el crític Àngel Crespo en referència a les obres en planxa- hi ha fins i tot una riquesa lírica que ens parla d’una raó emocionada més que d’una emoció racionalitzada. Les planxes de ferro que les componen reflecteixen en les arestes, abans que l’abstracció, les pulsacions del seu realitzador. Davant de les darreres obres de Quera no es pot pensar en un racionalisme que es té […]

Llegir més
Monument any internacional del nen

Rosa Serra Puigvert DATA D’INAUGURACIÓ15 de juny de 1981 TEMAPersones MATERIAL Pedra MIDES135 x 74 x 217 cm FORMA D’INGRÉS Donació FONT D’INGRÉS Rosa Serra Puigvert UBICACIÓ Parc de les Móres (Parc Espuña), Eixampla Malagrida Grup de quatre nens corrent, l’un al darrere de l’altre, amb els braços enlairats, que mostren la seva vitalitat i alegria. El grup està situat sobre una plataforma rectangular que té en un dels costats menors un llarg pendent que continua fins a fondre’s amb el terra i que serveix, a mode de camí, per accedir fàcilment fins a l’escultura i poder-hi jugar o enfilar-s’hi. El tema és una al·legoria del món infantil, al qual va dedicada l’escultura, tot simbolitzant la vitalitat i l’entusiasme de la infància. “El llenguatge (de l’obra) -explica Quim Domene en un article de l’època- és figuratiu, però construït en volums molt esquemàtics, en la línia de les darreres obres de Rosa Serra, la qual aquesta vegada ha aprofitat molt més els espais buits, que recorden una mica les escultures de l’anglès Henry Moore, encara que fuig una mica de les formes de l’autora.” “Una de les variants -segons Domene -és que no parteix d’un volum base que li contrasta amb […]

Llegir més
Nen amb les oques

Leonci Quera Tisner DATA D’INAUGURACIÓ 1980 TEMA Animals MATERIAL Pedra MIDES 138 x 90 x 90 cm FORMA D’INGRÉS Donació FONT D’INGRÉS Leonci Quera Tisner UBICACIÓ Jardí Circumval·lació Jaume I, Sant Miquel Grup format per un nen nu d’uns tres o quatre anys que va a cavall d’una oca. El nen té agafada l’au pel coll amb totes dues mans i amb el rostre acarona el cap de l’ocell que estreny contra el seu pit. Al seu darrere hi ha una altra oca que també recolza el cap en el nen. La constant preocupació per l’espai de Leonci Quera es manifestava també en les primeres realitzacions de l’artista. Sovint en les obres dels primers anys, com aquesta, les figures presenten girs o un cert corbament  sobre si mateixos, com sospesos en un moviment o una acció. En tenim un exemple molt conegut a la Nena amb les gaseles, modelada un any abans i que fins fa poc coronava la part superior del passeig de Miquel Blay. Tant aquesta com el nen giravolten en una mena d’espiral ascendent mentre s’estableix un entramat compositiu amb la resta d’elements que formen el grup. Progressivament en les obres de Quera, el moviment s’alentirà fins […]

Llegir més
Pere Gussinyé

Joan Ferrés Curós DATA D’INAUGURACIÓ6 de setembre de 1982 TEMA Homenatge MATERIAL Bronze MIDES62 x 80 x 41 cm FORMA D’INGRÉSAdquisició FONT D’INGRÉSAjuntament d’Olot UBICACIÓ Parc Nou, Pequín Representació fins al pit del pintor olotí Pere Gussinyé i Gironella (1898 –1980), format a l’Escola de Belles Arts d’Olot amb Berga i Boix, a Barcelona a l’Acadèmia Mallol i al Cercle Artístic de Sant Lluc. La pintura de Gussinyé, dedicada majoritàriament al paisatge, destaca per la síntesi i la simplicitat  amb què interpreta les formes i unifica els colors, així com per la saturació dels tons de la seva paleta. En el monument, el bust del personatge representat en la seva maduresa descansa sobre un pedestal de línies simples que a la vegada està situat sobre un sòcol aixamfranat de 25 cm. Presenta un tractament superficial amb textures granades que li confereixen un efecte molt plàstic i expressiu. Aquest monument es va inaugurar per les Festes del Tura de 1982, dos anys després de la mort del pintor i a la seva memòria, al Parc Nou, un dels indrets que Gussinyé havia pintat moltes vegades. L’escultor conserva dins la seva col·lecció un exemplar en guix d’aquesta obra. INSCRIPCIONS A la part […]

Llegir més
Plàcida

Joan Ferrés Curós DATA D’INAUGURACIÓ 16 de juny de 1989 TEMA Persones MATERIAL Bronze MIDES 93 x 65 x 85 cm FORMA D’INGRÉS Donació FONT D’INGRÉS Banca Catalana UBICACIÓ Plaça del Mig, Nucli Antic Es tracta de la representació d’una noia nua asseguda i amb els cabells fins a les espatlles. Té la cama dreta doblegada al davant i recolza els braços plegats sobre aquest genoll. El títol de l’obra fa referència precisament a la sensació de placidesa que desprèn aquesta figura, alhora que sembla tenir els pensaments ocupats en algun tema que li confegeix una dolça serenitat. L’obra de Joan Ferrés aplega peces d’exposició que es distingeixen, tret d’alguns treballs més estilitzats, per la rotunditat de formes i l’expressió contundent i massissa. Plàcida és un bon exemple per il·lustrar aquestes característiques personals de l’escultor, sobretot pel que fa als seus nus harmònics, com s’hi referia Joan Basté. Són formes que pesen, dures, i en aquesta densitat es fa palesa la perseverança, la força de voluntat i l’esforç de superació constant de l’escultor. El monument es va inaugurar el 16 de juny de 1989 cedit per l’entitat Banca Catalana, que va fer l’encàrrec a Joan Ferrés, i coincidint amb el […]

Llegir més
Tors alat

Rosa Serra Puigvert DATA D’INAUGURACIÓ11 d’octubre de 1986 TEMAPersones MATERIAL Resina MIDES115 x 56 x 40 cm FORMA D’INGRÉS Donació FONT D’INGRÉS Rosa Serra Puigvert UBICACIÓ Plaça del Dr. Marcillo, Nucli Antic Tors femení sense cap i tallat per la part inferior quasi a nivell dels genolls. Conserva els avantbraços orientats cap a darrere i convertits, mitjançant uns plans, en una mena d’ales. La figura està treballada, en la línia personal de l’escultora, a base de volums arrodonits en algunes parts i més carrats en altres zones. Resulta més simple i sintètica en algunes zones i amb més detalls anatòmics en altres. D’altra banda, alguns elements del cos fins i tot han estat suprimits. Les proporcions es desequilibren i tendeixen a posar en relleu la feminitat i sensualitat de la figura que resta sospesa en un moment estàtic, irreal i enigmàtic. L’escultura, que pesa uns 200 kg, va ser donada per l’artista després de l’arranjament dels jardins de la zona per part dels alumnes de l’Escola d’Adults. A l’acte inaugural hi foren presents, a més de l’autora, el llavors alcalde Pere Macias, el vicepresident primer del Parlament Arcadi Calzada i Anna Cros de l’Escola d’Adults, entre d’altres. BIBLIOGRAFIA Diari de […]

Llegir més
Vol de pau

Miquel Fluvià Font DATA D’INAUGURACIÓ 1986 TEMA Animals MATERIAL Pedra MIDES 220 x 120 x 75 cm FORMA D’INGRÉS Donació FONT D’INGRÉS I Simposi Inter. d’Escultura UBICACIÓ Plaça Rosella, Bonavista Un gros bloc de pedra sense desbastar que porta gravada en una de les cares la silueta d’un ocell. És un colom molt esquematitzat i molt més polit que la resta del bloc de pedra. Du una branqueta a la boca. L’ocell, està realitzat en relleu sobre la pedra, amb un treball acurat a la zona del colom per deixar una textura més rugosa al seu entorn i remarcar el contrast entre ordre i desordre, guerra i pau: a cops de punxó demanant la pau. Es tracta d’una escultura realitzada dins el marc del I Simposi Internacional d’Escultura celebrat a Olot el 1986, a través del qual es va poder veure el treball de l’escultor, des del moment en què disposa de la pedra sortida de la pedrera fins a la col·locació de l’obra en l’indret adequat . “El que he volgut materialitzar –explica Fluvià- amb la meva obra ha estat la plasmació plàstica d’una de les coses de les quals està més mancada aquesta societat en què vivim, potser […]

Llegir més
Volum convex II

Rosa Serra Puigvert DATA D’INAUGURACIÓ 3 de març de 1985 TEMA Persones MATERIAL Pedra MIDES 160 x 200 x 135 cm FORMA D’INGRÉS Adquisició FONT D’INGRÉS Ajuntament d’Olot UBICACIÓ Plaça Amèrica, Pequín Representa una figura femenina asseguda concebuda dins l’estilització característica de les obres de Rosa Serra. Treballada a base de línies arrodonides i grans volums, resulta més simple i sintètica en algunes zones i amb més detalls anatòmics en altres. D’altra banda, alguns elements del cos fins i tot han estat suprimits. Les proporcions es desequilibren i tendeixen a posar en relleu la feminitat i sensualitat de la figura, que resta sospesa en un moment estàtic, irreal i enigmàtic. L’obra descansa sobre una plataforma de bronze situada al damunt d’un petit pedestal. Val a dir que aquest monument gaudeix d’una situació privilegiada, enmig d’una rotonda, que permet que pugui ser contemplat des d’un ampli camp visual i a una distància considerable. Aquest monument es va inaugurar el 3 de març de 1985. A l’acte hi assistiren el llavors batlle d’Olot Pere Macias, membres de l’Associació de veïns del barri i un bon nombre d’artistes. L’escultora amb un breu parlament va demanar que l’Ajuntament continués amb aquesta política d’apropar l’art […]

Llegir més
Torna a l'inici