Els Museus d’Olot, la Biblioteca Marià Vayreda i el Teatre Principal d’Olot desenvolupen diverses propostes per a infants i joves, que intervenen en la formació de l’esperit crític i en la comprensió del món.
Des de l’Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot fa anys que es treballa en diverses propostes culturals i educatives que van més enllà d’entendre el ciutadà com un espectador passiu, busquen la implicació de les persones i aconsegueixen uns resultats, tant a curt com a llarg termini, molt valuosos per a tothom. Aquestes, en ocasions, no acaben de ser prou visibles, perquè no es dirigeixen al públic general sinó a col·lectius específics, però sens dubte intervenen en la formació de l’esperit crític i en la comprensió del món on ens ha tocat viure. I és que la combinació cultura-educació aporta sempre noves experiències i mirades.
Recursos educatius escènics
Pel que fa al Teatre Principal d’Olot, aquests són alguns dels recursos educatius que s’hi desenvolupen: recursos educatius escènics, un catàleg amb propostes musicals, d’arts escèniques, de dansa i de cinema dins l’horari lectiu de les llars d’infants, les escoles i els instituts de la comarca. Al primer pis, espectacles per a més grans de 65 anys, escoles d’adults i associacions. Cantània, una cantata amb més de cinc-cents alumnes de 5è i 6è de primària de diverses escoles d’Olot i la Garrotxa. I Mapadeball, un projecte per acostar la dansa contemporània als estudiants de 2n d’ESO: un coreògraf professional ensenya una coreografia grupal als mestres i el grup la realitza com una rèplica del festival Sismògraf.
Activitats a la Biblioteca Marià Vayreda
Quant a la Biblioteca Marià Vayreda, els recursos pedagògics se centren en dos grans pilars: les visites escolars a la Biblioteca i l’activitat Àlbum, mirall i finestra, on és la Biblioteca qui es desplaça a les aules.
De visites escolars se’n fan de quatre tipus: anem a la biblioteca, per a l’etapa infantil, i que sovint acostuma a ser el primer contacte amb la Biblioteca; com funciona la biblioteca, per als alumnes de cicle inicial i mitjà de primària, per saber les regles de funcionament bàsiques; com informar-se a la biblioteca, dirigida al cicle superior de primària i secundària, per aprendre a usar el catàleg i els diversos recursos electrònics, i fonts d’informació i treball de recerca, destinat a secundària, per donar a conèixer els centres d’informació i documentació de la comarca i les fonts de la xarxa a l’hora de fer treballs.
El recurs Àlbum, mirall i finestra: mai no hem llegit d’aquesta manera és un cicle d’experiències literàries trimestrals per aprendre a llegir explorant tots els llenguatges que es condensen en un sol suport: l’àlbum il·lustrat. Així els alumnes aborden la lectura des de la curiositat, el debat i la sorpresa, i els docents, testimonis de l’activitat, tenen accés a una altra manera de treballar la lectura, l’art i la comunicació a l’aula
Propostes dels Museus d’Olot
Els Museus, per la seva part, també compten amb una sèrie de recursos. En el cas del Museu dels Sants són els següents: descobreix el Museu dels Sants, per a diversos nivells educatius i que vol mostrar tot allò que custodia, en especial el treball artesanal típic de la ciutat; la faràndula olotina, per a alumnes de primària, per conèixer la cultura popular des d’un vessant màgic, participatiu, lúdic i educatiu; el taller de Marian Vayreda, per a cursos de primària i secundària, per aproximar-se a la vida i a l’obra d’aquest artista olotí, i els pessebres a Olot, per explicar des del punt de vista de la tradició i no de la vinculació religiosa el món dels pessebres.
Pel que fa al Museu de la Garrotxa la quantitat d’activitats també és molt completa: la visita guiada al Museu de la Garrotxa; la ruta de l’escultura, per parlar dels escultors més destacats de la comarca; el color al paisatge, per a alumnes de 5è i 6è de primària i de primer cicle d’ESO, per observar els diversos paisatges pintats pels artistes; de què treballava l’avi del teu avi?, per a cicle mitjà i superior de primària, per conèixer els oficis tradicionals i antics; el color a les obres d’art, per a cicle inicial de primària, per constatar el llenguatge i l’estil propi de cada pintor; un quadre, un conte, per al públic infantil, per acostar els diversos elements del Museu a través d’històries; la descoberta d’Olot, per descobrir la ciutat passejant per diferents racons; la faràndula d’Olot: gegants, nans i cavallets, per a l’etapa infantil; la conservació i restauració de les obres d’art, per al cicle superior de primària, ESO i batxillerat; pinzellades d’art, per analitzar alguns dels quadres del Museu; la ruta del modernisme, i com treballa un artista, entre altres.
Al Museu dels Volcans s’hi fan diverses visites guiades (al mateix Museu dels Volcans, al jardí botànic, al Parc Nou i al volcà Croscat); seguim la pista, per a cicle superior de primària i primer cicle d’ESO, que és un joc d’activitats i d’orientació; els colors i la tardor al Parc Nou, per a alumnes d’educació infantil; l’estació meteorològica, per saber tots els detalls del seu funcionament; les plantes de la meva escola, per conèixer les plantes medicinals que els alumnes tenen a prop del seu centre educatiu i usar-les per fer diversos remeis; el paisatge de la Garrotxa, per descobrir els diversos indrets, passejant-hi, de la ciutat, i el jardí de les plantes remeieres, per aproximar-se a la flora del Parc Nou.
Can Trincheria, el quart dels museus de la ciutat, també ofereix visites guiades per poder gaudir de tots els elements característics d’una casa del segle XVIII.
Una manera de provocar el canvi social
A banda d’aquests projectes hi ha una molt bona col·laboració de l’Ideal-OJG per a la promoció de la cultura entre els joves. També cal tenir en compte les noves dinàmiques que s’estableixen amb diferents projectes d’entitats com el Petit Format, elMini o Lluèrnia, que han inclòs en les seves programacions aquesta visió educativa i que també exploren la relació de les diferents disciplines de l’art amb la ciutadania.
El tàndem cultura-educació permet obrir infinitats de possibilitats perquè esdevingui, més que una simple oferta, una manera de provocar el canvi social i la millora de la vida de les persones, objectiu de l’Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot.