El 16 i 17 de gener, els alumnes de 2n d’ESO faran la representació final de l’espectacle que han preparat dins del projecte Mapadeball.
Els instituts participants d’aquesta edició són l’Institut Escola Cor de Maria, l’Institut Escola Pia, l’Institut Escola Greda i l’Institut Bosc de la Coma.
La coreografia de l’edició d’enguany és del ballarí Mario G. Saez.
El dimarts 16 i dimecres 17 de gener a les vuit del vespre tindrà lloc la funció resultant del projecte de Mapadeball. Alumnes de segon d’ESO dels instituts de la ciutat d’Olot pujaran a l’escenari del Teatre Principal d’Olot per representar l’espectacle que han estat preparant durant el primer semestre d’aquest curs escolar 2023 – 2024.
Mapadeball és un projecte educatiu que té per objectiu apropar la dansa contemporània a l’alumnat jove de la comarca. Aquesta edició compta amb un total de 312 participants i es preveuen fins a 1000 espectadors. L’espectacle final comptarà amb dos passis oberts al públic general i a les famílies, però també amb una representació al matí amb els alumnes de primer d’ESO del mateix centre. Els instituts participants en aquesta edició són l’Institut Escola Cor de Maria, l’Institut Escola Pia, l’Institut Escola Greda i l’Institut Bosc de la Coma.
Des de l’inici de curs, cada grup ha treballat i assajat en el seu centre educatiu la coreografia per poder representar-la conjuntament amb els joves dels altres instituts en la funció final al Teatre. En aquesta edició, la coreografia és de Mario G. Saez, ballarí graduat en dansa clàssica pel Reial Conservatori Superior de Madrid. Saez ha participat en diferents muntatges del Ballet Contemporani de l’Alba de Múrcia i del Ballet Espanyol de Múrcia. També ha format part de la companyia barcelonina Danat Dansa i ha participat en diverses produccions de La Fura dels Baus, Lanònima Imperial i Senza Tempo i Iliacán.
Sobre el projecte
Mapadeball es constitueix un any més com una eina educativa i alhora una vivència positiva a l’entorn de l’escena i el procés creatiu. El projecte està liderat per coreògrafs professionals i compta amb la participació de ballarins locals que han actuat de mediadors amb els centres educatius participants.
El projecte actua principalment sobre els alumnes de segon d’ESO, els quals reben formació artística de la mà de mediadors professionals de la dansa i a través de la qual se’ls dona eines de treball amb el cos. Per altra banda, Mapadeball també ofereix formació al professorat d’educació física, de música i tutors, als quals se’ls ofereix eines de moviment, de composició, de situació a l’espai i de creativitat, útils per després treballar amb els seus alumnes. Finalment, el projecte té també un impacte en les famílies. En aquesta representació final, les famílies prenen consciència de la importància de la formació artística en l’àmbit escolar, de la necessitat de l’aprenentatge sobre el propi cos i, al mateix temps, esdevenen públic de dansa contemporània, potser per primera vegada.
L’escriptura, la novetat d’enguany
En aquesta edició de Mapadeball s’ha estrenat una nova activitat amb el suport de la Xarxa Transversal: un taller de crítica de dansa adreçat als alumnes de tercer d’ESO dels instituts participants. Els estudiants faran la crítica de l’espectacle final amb cròniques, articles o entrevistes, una activitat que s’encaixarà dins l’àrea de llengües (català, castellà, anglès o francès). Amb el coneixement que aquests alumnes van adquirir amb la seva participació en la coreografia de l’any passat, podran fer aquest treball d’escriptura periodística sobre la dansa contemporània i l’espectacle final dels seus companys. L’objectiu de l’activitat és que els textos finals també facin d’altaveu del projecte Mapadeball i que arribin a la resta de l’institut i de la ciutat. Els escrits finals que sortiran d’aquest taller es podran utilitzar per les revistes i diaris de la ciutat, per la revista de l’institut i per les xarxes socials locals.