Es tracta d’una activitat pionera que vol afavorir l’èxit educatiu a partir de la consolidació de l’hàbit lector.
Una vintena d’alumnes assisteixen setmanal a les activitats proposades.
Una vintena de joves de 1r i 2n d’ESO participen durant tot aquest curs de Boscos de Lectures, una nova activitat que té per objectiu afavorir l’èxit educatiu a partir de la consolidació de l’hàbit lector. La via per aconseguir-ho és lligar lectura, plaer, exploració i comunitat, lluny de la pressió de les avaluacions acadèmiques, amb la idea de fons que la dificultat d’accés a la lectura se supera quan entre el lector i el text es produeixen connexions personals rellevants i perdurables.
Entre els participants s’han constituït dos grups de joves que des de l’octubre i fins al juny es troben setmanalment per explorar les múltiples cares de la literatura i la creació. Una de les particularitats del projecte és la barreja de joves aficionats a llegir amb d’altres que no ho són gens, amb l’objectiu de crear una comunitat lectora on tothom té alguna a cosa a dir. Aquestes sessions tenen lloc majoritàriament als centres, però també a la Biblioteca d’Olot o a altres espais de la ciutat com el Museu de la Garrotxa, la Llibreria Drac o l’espai públic. A més, el projecte busca la complicitat de diversos organismes, especialistes, creadors i artistes locals o forans per tal de mostrar la transversalitat i la diversitat de la lectura i la literatura. El projecte el porta a terme Àgata Losantos, especialista en promoció lectora, responent a l’encàrrec de l’àrea de Cultura i Educació l’Ajuntament d’Olot.
Aquesta iniciativa de promoció de la lectura, que no té antecedents a Catalunya, exposa els joves a una varietat més gran de textos per ampliar-ne el bagatge, confecciona uns itineraris de lectura personalitzats; explica tot el que envolta el llibre (editorials, llibreters, creadors, etc.), estableix connexions entre els diversos àmbits de creació, i implica els adults en l’aprenentatge de noves maneres de transmetre el gust per la lectura, entre altres estratègies.
Les estadístiques mostren que a partir dels tretze anys el nombre de lectors en el temps de lleure cau en picat. Aquesta davallada de l’hàbit lector és deguda a diverses causes, entre elles la baixa competència lectora i la manca d’acompanyament en l’entorn acadèmic, social i familiar. Boscos neix per combatre aquest fenomen.
Dona solució a una necessitat detectada al Pla Educatiu d’Entorn
Boscos de Lectures és fruit d’una necessitat que es va detectar en el Pla Educatiu d’Entorn, projecte compartit entre l’Ajuntament d’Olot i el Departament d’Educació de la Generalitat. Olot compta amb el PEE des del curs 2006-2007 i des de llavors es duen a terme una sèrie d’accions per garantir l’èxit educatiu per a tot l’alumnat (en les vessants personal, acadèmica i social), garantir la convivència i la cohesió social i aconseguir una xarxa educativa que doni una resposta eficaç als reptes educatius.
El pla se centra sobretot en garantir la igualtat d’oportunitats, sobretot amb l’alumnat en condicions de vulnerabilitat. Vetlla per garantir una bona experiència educativa i comunitària tan dins com fora del centre educatiu. Les actuacions que es fan s’emmarquen en l’àmbit educatiu, l’àmbit esportiu, el familiar i el comunitari.