“Cigarrillos París i la publicitat moderna” es pot visitar del 5 de setembre al 10 de gener a la Sala Oberta. L’entrada és gratuïta.
La mostra està organitzada conjuntament pels Museus d’Olot i la Fundació Vila Casas.
Coorganitzada pel Museu de la Garrotxa i la Fundació Vila Casas, l’exposició “Cigarrillos París i la publicitat moderna” se centra en el naixement del llenguatge publicitari al llindar del segle XX. La mostra es pot visitar gratuïtament a la Sala Oberta del Museu de la Garrotxa del 5 de setembre al 10 de gener i reivindica la col·lecció de cartells de la marca Cigarrillos, dipositats als Museus d’Olot.
A la sala, s’han agrupat alguns dels originals dels concursos dels “Cigarrillos París” a l’entorn d’elements recurrents –com les diverses tipologies de la figura femenina, la infància o la ciutat de París–, i tècnics –com el disseny tipogràfic–. I s’han acompanyat de dibuixos, olis, anuncis procedents de publicacions periòdiques i fins i tot cartells amb publicitat de paper de fumar, que comparteixen iconografia, tema o, fins i tot, autor.
El Museu de la Garrotxa organitza, en paral·lel a l’exposició, un seguit d’activitats gratuïtes complementàries per aprofundir en els cartells de Cigarrillos París i en la publicitat de principis del segle XX. El programa està format per visites guiades a la mostra, converses i La Nit dels Museus, una activitat sobre el fum a càrrec del col·lectiu NyamNyam.
Manuel Malagrida va organitzar dos concursos de cartells per als “Cigarrillos París”. El primer, restringit a artistes residents a l’Argentina, va tenir lloc l’any 1900 i estava dotat amb 6.000 pesos, repartits en dotze premis. Tots els originals havien dur el lema: “Cigarrillos París – Tabaco Habano”. El segon concurs va tenir lloc immediatament després, el 1901. Estava obert a tot el món, i es va encoratjar els millors artistes europeus a participar-hi. El lema havia de ser “Los Cigarrillos París son los mejores”. Aquesta vegada hi havia 25.000 francs francesos en premis, 10.000 per al guanyador. Hi van participar 555 artistes. Actualment, al Museu de la Garrotxa es conserven 46 originals i alguns cartells impresos.
L’exposició “Cigarrilos París i la publicitat moderna” reflexiona sobre les dones que retraten alguns dels artistes als seus cartells. Per una banda trobem a la dona elegant. La majoria d’aquests anuncis estan protagonitzats per dones joves, elegants, de figura estilitzada i rostre agradable, en edat de casar. Alguns artistes també pinten dones despullades, pertanyents a l’univers mitològic, i només hi ha dos cartells que retratin dones de classes populars, vestides com les “manoles” espanyoles.
En canvi, la majoria dels homes que apareixen en els cartells dels concursos de “Cigarrillos París” van vestits amb frac. Alguns dels cartells del primer concurs tracten el mateix tema: un home, vestit de manera elegant, fuma en un descans i endevina en el fum eteri imatges de seductores i sol·lícites dames.
A ulls d’avui en dia, sorprenen els cartells protagonitzats per infants que fumen, però a principis del segle XX, aquesta imatge era vista amb simpatia i tendresa. El guanyador del primer concurs dels “Cigarrillos París” –que no es conserva– mostrava un nen nu fent fumar un rat-penat, fent honor a l’expressió argentina que diu “fumar como un murciélago” (en català, l’equivalent seria “fumar com una xemeneia”). Un d’altre dels cartells mostra dos infants rics que fumant d’amagat dels adults. I encara n’hi ha un altre on un nen juga a ser un artista bohemi, amb pinzell, cigarreta als llavis i boina blava, mentre suporta la riota dels seus companys.