Impulsat per la Fundació Bofill, es tracta d’una iniciativa de la qual Biblioteca Marià Vayreda forma part des del curs 2019-2020 per impulsar l’èxit educatiu a través de la lectura.
Catorze parelles lectores s’han trobat una hora a la setmana durant el curs escolar per llegir plegats i fer de la lectura una experiència divertida i apassionant.
El passat 12 de juliol, la Biblioteca Marià Vayreda d’Olot va posar punt i final al Lecxit del curs 2023-2024, tancant així el tercer curs que l’equipament forma part d’aquesta iniciativa. Un total de catorze parelles lectores formades per un infant de 4t de primària i un mentor voluntari s’han trobat durant el curs escolar una hora a la setmana a la Biblioteca per llegir plegats.
Lexcit és un projecte de la Fundació Bofill que té per objectiu impulsar l’èxit educatiu a través de la millora de la comprensió lectora. En formen part un total de 150 municipis, entre ells Olot i la seva Biblioteca. El projecte vol garantir que tot l’alumnat finalitzi l’etapa primària amb un nivell de competència lectora que els asseguri el seu desenvolupament educatiu i social.
A més de les sessions setmanals, tant infants com mentors van poder participar al taller “Mirar és llegir” amb la il·lustradora Imma Pla, una activitat on van descobrir tot allò que amaguen les lletres i on van crear poesia a partir de les lletres dels noms dels participants.
La Biblioteca d’Olot va convertir-se en un espai Lecxit al curs 2019-2020 i, des de llavors, ofereix diverses sessions al llarg de la setmana a la Sala Infantil als alumnes de 4t de primària de les escoles de la ciutat que hi participen. Els tutors dels centres són els encarregats d’escollir aquells alumnes que creuen que necessiten un reforç en matèria de comprensió lectora. Una elecció que després passa per l’aprovació de la família de l’estudiant.
El projecte compta amb una xarxa de 300 Espais Lecxit (centres educatius, biblioteques i entitats socials) repartits entre 150 municipis on més de 2000 persones voluntàries acompanyen setmanalment un infant de 4t, 5è o 6è de primària per fer de la lectura una experiència divertida i apassionant. Els voluntaris que hi participen reben una sessió de formació a principi de curs on se’ls dona eines per fer l’acompanyament lector a l’infant.
Segons dades del 2022 del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, 1 de cada 7 alumnes finalitza la primària amb un nivell baix de comprensió lectora i, per tant, no entén el que llegeix. El grau de competència lectora afecta de manera desigual a les famílies. L’alumnat que pertany a famílies amb baix nivell de renda, a 4t de primària presenta un nivell de competència lectora que es correspon a gairebé mig curs acadèmic menys que l’alumnat de famílies benestants. A més, l’entorn proper és determinant perquè l’infant desenvolupi l’hàbit i el gust per la lectura. Quan l’entorn no ho fa, és necessari promoure altres espais en horari extraescolar. És això el que ha volgut ser la Biblioteca d’Olot a través de projectes com Lecxit.